Tisková zpráva – MM průmyslové spektrum – Srovnání cykloidních a planetových převodovek
Tisková zpráva – MM průmyslové spektrum – Srovnání cykloidních a planetových převodovek

Pro druhý stupeň převodu je na vnitřní straně tělesa vytvořen vačkový profil odpovídající vačkovým kotoučům. Prostřednictvím čepů, které jsou umístěny mezi vačkovými kotouči a vačkovým profilem v tělese, se otáčivý pohyb valivě přenáší na výstupní hřídel. Pokud u excentrických hřídelí proběhne jedna celá otáčka, otočí se vačkové kotouče mimostředově o jedno dělení, přičemž všechny křivky vačkového kotouče se dotýkají čepů a odvalují se po nich.

Planetové převodovky se skládají v podstatě ze tří konstrukčních prvků – centrálního kola, tří nebo více satelitů a korunového kola. V typické planetové převodovce přenáší centrální kolo pohyb na satelity a ty se pak odvalují ve statickém korunovém kole. Planetová kola jsou namontována na unášeči, který pak otáčky přenáší na výstupní hřídel. Precizní planetové převodovky mají zpravidla jeden nebo dva převodové stupně a umožňují převodové poměry 3:1 až 100:1. Doplněním jednoho nebo více předřazených stupňů je navíc možné celkový převod dále zvýšit, což ovšem zvyšuje celkovou úhlovou vůli převodovky.

Pokud je třeba se rozhodnout mezi cykloidní a planetovou převodovkou, měla by být nejprve vzata v úvahu požadovaná přesnost aplikace. Má-li vůle a přesnost polohování podstatný význam, pak cykloidní převodovky obecně poskytují lepší výkonové parametry.
Dalším důležitým kritériem je požadovaný převodový poměr. Planetové převodovky nabízejí vysokou škálu různých převodových poměrů v rozmezí 3:1 až 100:1. U cykloidních převodovek lze kvůli konstrukci jen obtížně dosáhnout převodových poměrů menších než 30:1, i když je to principiálně možné. Pokud je však požadovaný převodový poměr vyšší než 30:1, jsou cykloidní převodovky ve výhodě, protože oproti planetovým nepotřebují dodatečný předřazený stupeň.

Protože u cykloidní převodovky je v porovnání s planetovou převodovkou trvale přibližně čtyřikrát větší kontaktní plocha mezi válečky, popř. zuby a vačkovým kotoučem, vyznačují se tyto převodovky velmi vysokou rázovou zatížitelností až do pětinásobku jmenovitého momentu.
Při porovnání rozměrů obou typů převodovek je zřejmé, že stavební délka planetové převodovky se významně prodlužuje se zvětšováním převodového poměru. Vícestupňové planetové převodovky tak dosahují výrazně delších stavebních délek než cykloidní převodovky se stejným převodovým poměrem. Cykloidní převodovky zase mají větší průměr při stejném točivém momentu, zato však při výrazně kratší stavební délce.
Kombinace různých požadavků na přesnost, stavební velikost a převodové poměry vyžaduje široké spektrum převodovek na trhu. Pro ideální volbu převodovky je nezbytně nutné brát v úvahu všechny požadované parametry jednotlivých pracovních cyklů s ohledem na životnost a situace, jako je například nouzové zastavení. Proto se musí věnovat mimořádná pozornost specifikacím jednotlivých převodovek. Oblasti použití obou převodovek se překrývají, přičemž cykloidní převodovky mohou v mnoha aplikacích nahradit planetové převodovky.
Cykloidní převodovky od firmy Nabtesco se používají především v aplikacích, u kterých má být realizováno rychlé a přesné polohování s vysokým zatížením. Podmínky jsou velmi různorodé, a proto Nabtesco nabízí široký výběr převodovek s plnou i dutou výstupní hřídelí. Případné předřazené převodovky navíc umožňují montáž i v pravém úhlu vůči motoru. Série RV-E kombinuje RV převodovky s velkými integrovanými radiálně axiálními kuličkovými ložisky. Ta slouží pro zachycení vnějších sil a momentů a činí dodatečné externí ložiskové uložení zcela zbytečným. Tímto Nabtesco nabízí přesné převodovky v kompaktním provedení s extrémní tuhostí a dlouhodobě konstantním provozním chováním. Konstrukční řada RV-C se vyznačuje stejnými kvalitativními parametry jako série RV-E. Navíc však tyto převodovky disponují velkoryse dimenzovanou dutou hřídelí, která umožňuje vedení napájecích a datových kabelů.