Od dopravníku na jablka po družicový systém. Pohony firmy ze Zlínska využíval i Rammstein - RAVEO - World of motion

Zobrazit menuSkrýt menu
Tisk

Od dopravníku na jablka po družicový systém. Pohony firmy ze Zlínska využíval i Rammstein

finmag.cz / pdf

Vášnivý letec a nadšený motorkář rozpohybovali svět pod značkou Raveo. Firmu, která se zabývá prodejem elektropohonů, vypiplali od nuly a za celých třináct let neměli jedinou půjčku. Přijde doba, kdy budeme platit daně za roboty, tvrdí Radek Kaňovský a Aleš Zapletal.

Pohled z auta jedoucího z Otrokovic směrem na Brno neznačí na první pohled nic výjimečného. Cestou „K letišti“ se ale v duchu na moment zastavíte. Tady skončil příběh zlínského vizionáře Tomáše Bati, který nepřestává svět fascinovat dodnes.

Dřevěné hangáry, vzletové a přistávací dráhy na Bahňáku v roce 1934 stoprocentně vlastněné firmou Baťa dnes zčásti nahrazují průmyslové provozy. Šedý prostor v místě, kde se dřív vyráběla letadla, opticky rozbíjí oranžová hala.

Ještě před několika lety stála na jejím místě ruina. Majitelům firmy Raveo Radku Kaňovskému a Aleši Zapletalovi se ji podařilo koupit před covidem, než ceny nemovitostí skokově vzrostly. Namísto demolice a stavby nové budovy se však rozhodli jít šetrnější cestou. Chátrající budovu zbavili ekologické škody v hodnotě několika milionů korun a budovu kompletně přestavěli.

Dva roky si na místě „hráli“. Na rozloze 3 000 m² dnes nově sídlí centrála společnosti, administrativa, sklady a výroba. Betonový skelet chrání dvojité zateplení a střechu fotovoltaika, která plně pokrývá potřeby areálu. Prosklené vitráže poskytují zaměstnancům denní světlo a malý kousek zeleně nabízí sad stromů vybraných podle zemí, s nimiž Raveo spolupracuje.

Stomilionovou investici pokryli společníci do posledního haléře ze svého. „Za celou historii firmy jsme neměli jedinou dotaci nebo půjčku. Na to jsme hrdí,“ přiznávají.

Mít co nejsilnější sklad

Ročně opustí brány Raveo tisíce komponent, které v podobě funkčních celků tvoří pro zákazníka řešení na míru. Firma zabývající se prodejem elektropohonů je dokáže dodat klientům v řádech dnů.
„Podíl robotů na trhu práce obrovským tempem roste. Čína předbíhá Západ a všichni si naplno uvědomili, že pokud chtějí být konkurenceschopní, musí automatizovat,“ říká Kaňovský.

Stabilní základnu společnosti tvoří přibližně 1300 aktivních klientů, z nichž nejtypičtějším je výrobce obráběcích strojů. Pohony Raveo ale najdete také v motorech pro robotické vozíky, přístrojích na onkologickém oddělení, svého času také v aparatuře kapely Rammstein. V Otrokovicích i na Tchaj-wanu.

Nejzajímavější zakázku, kterou kdy majitelé řešili, byla dodávka divadelní techniky pro zahájení mistrovství světa v plavání, které se kompletně odehrávalo pod vodní hladinou. Desítky hodin práce strávili také na dodávce pohybových celků na zaoceánské lodě typu Costa nebo Aida.

Vysněnou zakázku dva podnikatelé nemají. Z hlediska průmyslu už dodávali prakticky všude. Od dopravníku na jablka, přes elektrárny až po družicový sys-tém. „Jsme hodně široce rozkročeni, to je naše výhoda. Když nějaká branže pad-ne, ta druhá jede. Teď například skvěle funguje intra logistika, potravinářství i zdravotnictví,“ jmenují společníci.

Pole neorané představují na poli automatizace menší firmy nebo živnostníci. Raveo se tak se svými integrátory dostává i k takovým zakázkám, jakými jsou robotická linka na skládání vaniček škvarkových pomazánek nebo aplikace na nanášení tvarohu na koláče.
Společně procházíme skladem a dílnou na montování pohonů, převodovek a testování hlučnosti. Zatímco ostatní firmy zeštíhlují, otrokovický prodejce skladové zásoby neustále zvětšuje. Kromě kvality sází totiž také na rychlost. „Chceme být Alza v pohonech. Mít co nejsilnější sklad, aby zákazníci, kteří chtějí zboží hned, nemuseli čekat. To je jeden z našich zásadních benefitů,“ uvádí Zapletal.

Z hlediska procesů je firma plně digitalizovaná. Ale robota, který by nakládal komponenty na vozík, tady nenajdete. Místo něj naopak jeden unikát: doposud funkční agregát k mlátičce, který před víc než sto lety koupil Kaňovského praděda. „Když tu máme nějakou party, tak tohle dědictví občas nakopneme,“ prozrazuje Kaňovský.

V budově, kde býval před desítkami lety sklad hotových dílů letecké techniky, zůstala jediná původní místnost. Na ni navazuje ulička osobností, které mají vazbu k regionu a majitele inspirují. Vynálezce kontaktních čoček Otto Wichterle je pouze jedním z nich.
„Všichni dnes vidí tohle. A polovina lidí si myslí, že když jsme nadnárodní společ-nost, tak jsme to někde zdědili nebo ukradli. Takový ten typický český přístup. Ale lidi, co nás znají, vědí, že jsme si to odpracovali od píky,“ shodují se. Svým přístupem se snaží inspirovat. Protože jak říkal Baťa: Co chceš, můžeš.

Měli nás za blázny

Obchodník nepatří v Česku zrovna mezi sexy povolání, ale Radek Kaňovský s Alešem Zapletalem se k němu hrdě hlásí. Nikdy prý nebyli nosiči katalogů. Pova-žují se za technické experty a mají radost z každého obchodu, který se jim pod hlavičkou Raveo podaří. „Cítím se trochu jako dinosaurus, když preferuji osobní schůzky před Teams, benzinové auto před elektro vozy nebo podání ruky před smlouvou,“ usmívá se Kaňovský.

Při vzpomínce na úplné začátky oběma hraje úsměv na rtech. Před třinácti lety nevěděli o podnikání zhola nic. Seděli v malé kanceláři, neměli komu prodávat, ale měli vizi. Konkurence byla obrovská a první školení účetnictví či jednání s úřady byl boj. Jenže pro tuhle dvojici neexistuje slovo neúspěch. Každý obchod si prý poctivě odmakali a odhodlání prorazit je vyšvihlo až na vrchol.

„Někteří nás nazvali šoupači beden, ale to jsou firmy, které sváží kamiony a rozvážejí na velkosklady nebo například prodávají jídlo. My jsme nikdy nechtěli prodávat nad cenou, naopak poskytnout přidanou hodnotu. Jsme obchodní firma, která zajišťuje inženýring od A do Z. Od návrhu řešení až po podporu,“ vysvětluje Zapletal.

Větší krizovku za posledních třináct let společníci nezažili. Nej-horší byl asi covid, kdy se republika na tři týdny úplně zastavila. „Umřely telefony a lidé nevěděli, co bude. To byla jediná nejistota, kterou jsme zažili. A pak jsme si na ni zvykli. Otupěli. Přichází jedna rána za druhou. Válka, energie, další válka, inflace. Co přijde teď? Hlavně aby to nebyla globálnější válka.“

Firma meziročně roste o patnáct procent a čtyřistamilionový obrat tvoří v pětačtyřiceti lidech. Raveo tvoří mladý tým. Kaňovský se Zapletalem sází na absolventy, které se snaží sami vychovat. Člověka, kterého potřebují, totiž na ulici nenajdou.
„U nás není obchodník prodavač ponožek, ale technický konzultant. A najít ho je strašně těžké. Buď je to obchodník, který vám prodá vlastní matku anebo na-opak technik, co ví všechno o pohonech, ale když máte námitku, zavře dveře a jde pryč. A takhle komunikovat nechcete. Udělat průnik je strašně těžké,“ zmiňuje Zapletal.

V týmu tak mají například bývalého vojáka z protichemické jednotky nebo zákazníka, který měl původně vlastní firmu na automatizaci a nakonec se přidal k nim. „Chtějí u nás pracovat největší odborníci z širokého okolí. O práci se u nás hlásí ostřílení matadoři. Z toho máme radost,“ pochvaluje si Kaňovský.

Projektů, na kterých aktuálně spolupracují, jsou stovky. Jednou ze zajímavostí jsou například autonomní vozíky, které se využívají v automotive průmyslu a jezdí mezi skladem, lakovnou a montáží, kam přivezou dveře nebo jiný kus komponentu se správnou výbavou.
Být nezávislí, to je náš sen.

V nové hale za sto milionů korun tráví Kaňovský a Zapletal momentálně víc času, než by chtěli. Jako obchodníci jsou nejraději na cestách. Třikrát ročně točí Asii a se soukromým letounem několikrát měsíčně navštěvují dodavatele v Německu, Rakousku, Itálii nebo Polsku, kde mají vlastní pobočku.

Po Evropě prakticky přestali používat linky. „Letadla jsou moje vášeň. Mým snem je být nezávislý na pilotovi a létat si po dodavatelích po vlastní ose. A zase jsme u toho Bati. Ten to věděl už před devadesáti lety,“ usmívá se Zapletal.

Když přijde řeč na Tomáše Baťu, i v tomto směru se snaží beze zbytku naplňovat heslo Náš zákazník, náš pán. Ruku v ruce s ním jde i systém odměňování zaměstnanců. Přidat peníze ano, ale za splněné KPI (klíčové ukazatele výkonnosti podniku, podle nichž lze měřit úspěch firmy). „Doteď nechápu, jak to Baťa dělal bez počítače, kdy i poslední švec ve výrobě věděl, že když bude v práci o hodinu déle, bude mít v týdenním platu lepší výsledek,“ dodává Kaňovský.

Myšlenka autonomní firmy, jakou prosazoval podnikatel století, je pro majitele Raveo mimořádně lákavá. Svorně však přiznávají, že tahle meta je ještě běh na dlouhou trať. Průmysl totiž čeká další zatěžkávací zkouška. Trh s roboty stagnuje a firmy odkládají investice na dobu, kdy úroková sazba klesne. Ochlazení se prý ale dalo čekat. „Rok 2022 byl mimořádný v tom, že někteří výrobci strojů čekali na komponenty až rok. Přirozená reakce firem byla: Pojďme rychle nakoupit i bez ohledu na cenu. Dnes mají všichni plné sklady, což se trochu čekalo.“




Další aktuality